Dokumenty niezbędne przy sprzedaży nieruchomości
Spółdzielczego własnościowe prawo do lokalu
- Zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu
- Zwykły odpis z księgi wieczystej, jeżeli jest założona,
- Podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów:
– przydział lub wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa
w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub : prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku,
– lub : akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się
spadkobierców z obowiązku podatkowego - Zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej o braku zaległości finansowych wobec spółdzielni
- Zaświadczenie z urzędu miasta , gminy o wymeldowaniu mieszkańców na danym lokalu
Sprzedaż działki
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów: wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- dowód opłacenia podatku od nieruchomości lub opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku lub decyzja o warunkach zabudowy,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, gdy będzie wydzielana działka do nowej księgi wieczystej,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości, gdy następuje podział,
Sprzedaż lub darowizna lokalu z księgą wieczystą
(lokalu wydzielonego)
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia: czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych,
- dowód opłacenia podatku od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu.
Sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym
( Sprzedaż domu )
- podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów: wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- aktualny odpis z księgi
- wypis i wyrys z rejestru gruntów
- pozwolenie na budowę (z klauzulą ostateczności nadaną przez odpowiedni organ UM)
- zaświadczenie o wymeldowaniu mieszkańców
- dokumentacja techniczna
Sprzedasz domu w trakcie budowy
- podstawa nabycia – akt notarialny umowy sprzedaży czy darowizny lub postanowienie sądu o nabyciu nieruchomości w drodze spadku
- aktualny odpis z księgi wieczystej
- aktualny wypis i wyrys z rejestru gruntów
- aktualne zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego miasta lub gminy (lub zaświadczenie o braku aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego)
- pozwolenie na budowę (z klauzulą ostateczności nadaną przez odpowiedni organ UM)
- dziennik budowy (przerwy w zapisach muszą być krótsze niż 2 lata)
- dokumentacja techniczna budynku – projekt budowlany